Przejdź do zawartości strony Przejdź do menu Przejdź do menu pomocniczego
BIP

Rozmiar czcionki:

Kontrast:
Wyszukiwarka:

Podnajmuję lokal użytkowy w bloku mieszkalnym od wspólnoty mieszkaniowej. Do tej pory wyrzucałem odpady do wspólnych pojemników (tam, gdzie pozostali mieszkańcy). Czy muszę złożyć osobną deklarację? I jak wygląda sprawa z pojemnikami?

Obowiązek złożenia deklaracji dotyczy właściciela nieruchomości w rozumieniu ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, czyli w tym przypadku zarządu wspólnoty mieszkaniowej. Przedstawicielem formalno-prawnym wspólnoty mieszkaniowej jest zarząd wspólnoty, który w imieniu wszystkich mieszkańców i najemców składa deklarację.

Po co mam wpisywać do deklaracji te wszystkie skomplikowane dane, które i tak urzędy mają w swoich bazach – w wydziale podatków od nieruchomości mają numery działek, powierzchnie mieszkania czy domu. W ewidencji ludności mają mój numeru PESEL. Dlaczego mam wykonywać pracę za urzędników?

Złożenie deklaracji jest obowiązkiem ustawowym wszystkich właścicieli nieruchomości na których powstają odpady komunalne, a dane wyszczególnione w deklaracji do wypełnienia są niezbędne dla celów związanych z identyfikacją nieruchomości i jej właściciela oraz rozliczeniem opłaty.

Po co, poza oczywistymi danymi osobistymi, jak data urodzenia, PESEL lub NIP, miejsce zamieszkania, trzeba podawać datę od kiedy się zamieszkuje w danej nieruchomości, numer jej Księgi Wieczystej, numer działki oraz obręb ewidencyjny? Przecież to nie jest potrzebne do wyrzucania śmieci!

Takie dane są niezbędne dla celów identyfikacji właściciela danej nieruchomości na której powstają odpady komunalne oraz przynależności danej nieruchomości do gminy/sektora.
Datę podajemy w celu ustalenia terminu powstania obowiązku uiszczenia opłaty za odbiór odpadów oraz zaopatrzenia nieruchomości w pojemniki.

Załóżmy, że zgodnie z deklaracją segreguję odpady, a będę wyrzucał odpady niesegregowane, to jak ktoś jest w stanie stwierdzić, że rzeczywiście nie segreguję?

Kontrolującym jest firma, która odpowiada za odbiór odpadów komunalnych w danym sektorze. Kontroli będzie podlegał pojemnik na odpady usytuowany w punkcie gromadzenia odpadów (inaczej altanie śmietnikowej). W przypadku stwierdzenia braku segregacji odpadów właściciel nieruchomości zostanie wezwany do ich posegregowania (otrzyma tzw. „czerwonąkartkę”). W przypadku dalszego działania niezgodnego z deklaracją zostanie wydana decyzja zmieniająca stawkę opłaty.

Czy mogę do deklaracji zamiast numeru działki i innych danych z ksiąg, wpisać po prostu dane z GPS? Przecież to najdokładniejsza lokalizacja.

Dane z GPS nie są podstawą pozwalającą określić właściciela nieruchomości w świetle obowiązujących przepisów prawa. Poza tym nie chodzi jedynie o lokalizację, ale o określenie statusu prawnego nieruchomości i właściciela.

Dlaczego, mimo założenia że segreguję śmieci na 5 frakcji (Gmina i Zakład Utylizacyjny ponosić będą dzięki temu niższe koszty zagospodarowania) nie mogę płacić mniej niż dotychczas?

Rygorystyczne przepisy z roku na rok podnoszą w Polsce wymagania dot. gospodarki odpadami i ochrony środowiska. Aby je wypełnić konieczne są kolejne inwestycje, reorganizacje, rozbudowa systemu odbioru odpadów itd. Te działania generują kolejne koszty, które przekładają się na opłatę dla mieszkańców. Selektywne zbieranie odpadów jest droższe chociażby dlatego, że po tą samą ilość odpadów przyjeżdża kilka transportów. Częściowo rekompensuje te koszty dochód ze sprzedaży tych surowców do recyklingu.

Czy powierzchnię garażu w domku jednorodzinnym też mam wliczać do powierzchni, od której płacić będę za wywóz odpadów? Co z garażami/halami garażowymi pod blokami?

Opłatę należy wyliczyć w oparciu o powierzchnię mieszkalną lokalu, tymczasem garaż nią nie jest.

Jakie będą konsekwencje niezłożenia w terminie lub niezłożenia w ogóle deklaracji?

W przypadku niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwościach co do danych zawartych w deklaracji zostanie wydana decyzja określająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę uzasadnione szacunki, w tym średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze.

Nie mam zamiaru wypełniać deklaracji. Obowiązuje ochrona danych osobowych. Najważniejsze przecież, że zadeklaruję, że będę segregować odpady. Poza tym – Wydział Gospodarki Komunalnej nie ma prawa pobierać od nikogo takich danych! Moim zdaniem, nie jest do tego upoważniony, bo takie dane może pobierać wyłącznie Urząd Skarbowy!

Wypełnienie i złożenie deklaracji jest obowiązkiem ustawowym każdego właściciela nieruchomości, a dane w niej zawarte będą chronione zgodnie z obowiązującymi przepisami. Decyzją Rady Miasta Gdańska deklaracje należy składać do Wydziału Gospodarki Komunalnej.

Nie mam zamiaru nikomu za nic płacić. Samodzielnie będę wywozić śmieci do Zakładu Utylizacyjnego na Szadółkach.

Zgodnie z ustawą, jeżeli osoba zamieszkuje nieruchomość to jest zobligowana do złożenia deklaracji i ponoszenia opłaty za odbiór odpadów. Równocześnie nie może dowieźć własnym staraniem odpadów do ZUT, ponieważ zakład zgodnie z przepisami nie może odbierać odpadów bytowych od osób indywidualnych.

Polskie prawo zabrania pobierania opłat, jeśli złoży się zgłoszenie o tym, że czasowo nie będzie się przebywać w lokalu (np. z powodu wyjazdu za granicę) Co w takiej sytuacji?

W przypadku nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy obowiązek ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi powstaje za każdy miesiąc w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec. W przypadku czasowego niezamieszkiwania lub ponownego zamieszkania należy każdorazowo składać nowe deklaracje.